اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

تصویب الحاقیه اساسنامه رم درباره جرم تجاوز توسط گرجستان

تصویب الحاقیه اساسنامه رم درباره جرم تجاوز توسط گرجستان

دولت «گرجستان» سند تصویب الحاقیه «جرم تجاوز» مصوب اولین کنفرانس بازنگری اساسنامه رم در سال ۲۰۱۰ میلادی در کامپالا- اوگاندا- برگزار شد را تقدیم رییس «مجمع دول عضو» دیوان، خانم تینا اینتلمن، نمود.

خانم اینتلمن در مراسم تودیع سند تصویب الحاقیه جرم تجاوز با اشاره به آنکه بیشتر دولت های تصویب کننده الحاقیه جرم تجاوز اروپایی هستند ابراز امیدواری نمود تا دیگر کشور ها نیز این اساسنامه را تصویب نمایند. 

با تصویب این الحاقیه توسط دولت «گرجستان»، تعداد دولت های تصویب کننده الحاقیه مربوط به جرم تجاوز به ۲۰ عدد رسید. برای فعال شدن صلاحیت دیوان نسبت به «جرم تجاوز» که در اساسنامه رم از جمله جرایم داخل در صلاحیت دیوان قلمداد شده است و در اجلاسیه کامپالا نسبت به تعریف آن اقدام شد می بایست حداقل ۳۰ دولت عضو الحاقیه مصوب اجلاسیه کامپالا را تصویب نمایند. با ایفای این شرط، چنین مقرر شده است که دول عضو پس از سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به وضعیت صلاحیت دیوان نسبت به جرم تجاوز تصمیم نهایی را بگیرند.

دولت گرجستان در سال ۲۰۰۳ میلادی با تصویب اساسنامه رم به عضویت دیوان درآمد. همچنین در همان سال با تصویب قانونی، اساسنامه رم را داخل در قوانین داخلی خود نمود. لازم به ذکر است از سال ۲۰۰۸ تاکنون وضعیت گرجستان متعاقب دریافت چندین هزار اعلان جرم تحت ارزیابی مقدماتی دادستان دیوان قرار دارد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org