اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

حوصله دادرسان دیوان به سر آمد

حوصله دادرسان دیوان به سر آمد

شعبه پنجم دادرسی دیوان کیفری بین المللی، درخواست به تعویق انداختن بیشتر محاکمه اوهورو کنیاتا، رییس جمهور فعلی کنیا، و همچنین درخواست وکلای مدافع متهم برای ختم دادرسی  را رد نمود. در عوض، شعبه دادرسی دادستان دیوان را ملزم نمود تا در مهلت یک هفته اعلام نماید که آیا اتهامات علیه کنیاتا را پس می گیرد و یا آنکه ادله به آن میزان رسیده است که بتواند ادامه دادرسی را توجیه کند.

همچنین شعبه دادرسی درخواست دادستان برای اعلام احراز شدن عدم همکاری از سوی دولت کنیا و ارجاع این مساله به مجمع دول عضو دیوان را رد نمود. 

پیش از این دادستان دیوان از شعبه دادرسی درخواست نموده بود به دلیل عدم کفایت ادله گردآوری شده و مشخص نبودن زمان فراهم شدن ادله لازم جهت محکومیت کنیاتا، آغاز محاکمه وی را به تعویق اندازد. دادستان عدم همکاری دولت کنیا را دلیل اصلی فقدان دسترسی به ادله عنوان کرده بود.

با این حال، شعبه دادرسی در بیان تصمیم خود اعلام نمود که متهم دارای این حق است که از تاخیر بی جهت در محاکمه مصون باشد و فرض برائت او رعایت گردد. شعبه افزوده است اگرچه رعایت حقوق متهمان نیز لازم است لیکن ضروری است که یک توازن و موازنه میان حقوق مختلف موجود در بستر این پرونده فراهم گردد تا عدالت رعایت شود و بر این اساس تعویق بیشتر محاکمه به نفع عدالت نخواهد بود.

اکنون روزهای سختی در انتظار دادستان دیوان خواهد بود. ختم دادرسی به دلیل عدم کفایت ادله می تواند شکست بزرگی برای دادستان دیوان باشد آن هم در پرونده ای که پای عالی ترین مقام اجرایی یک کشور در آن گشوده شده است. البته تصمیم شعبه دادرسی دیوان مانع از آن نخواهد بود که در آینده و پس از کسب ادله بیشتر دادستان بتواند دوباره طرح اتهام کند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 10+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org