اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/08/09 -

سخنرانی رییس دیوان کیفری بین المللی در مجمع عمومی سازمان ملل

سخنرانی رییس دیوان کیفری بین المللی در مجمع عمومی سازمان ملل

روز پنجشنبه، قاضی «سانگ» رییس دیوان کیفری بین المللی در نشست «مجمع عمومی سازمان ملل» به ایراد سخنرانی پرداخت. رییس دیوان که جهت ارایه «گزارش سالانه» دیوان به سازمان ملل، در نیویورک حاضر شده بود در سخنرانی خود با اذعان به شراکت اساسی موجود میان دیوان و سازمان ملل اعلام نمود که هر دو سازمان بر مبنای «آرمان های صلح، امنیت و احترام به حقوق بشر» بنا شده اند و دست یابی به این اهداف بدون «حاکمیت قانون» و «همکاری بین المللی» محقق نخواهد شد.

رییس دیوان در سخنرانی خود با دعوت از تمامی دولت ها برای پیوستن به دیوان عنوان داشت که ارزش های مندرج در «اساسنامه رم» بازتاب دهنده همگرایی جهانی و تعهد نسبت به صلح و امنیت بین المللی است. او با تاکید بر انکه قدرت دیوان منوط به همکاری دولت ها می باشد با اشاره به اجرا نشدن ۱۳ قرار جلب صادره از سوی دیوان از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون، نسبت به این واقعیت ابراز تاسف نمود. قاضی سانگ افزود: "نه سال متواری بودن توهین به عدالت، قربانیان و جامعه بین المللی ای است که خواهان اجرای عدالت نسبت به مظنونان ارتکاب شدید ترین جرایم بین المللی هستند. با این حال مظنونان نمی بایست تصور کنند که از عدالت گریخته اند. ما شاهد بوده ایم که متواریان از دادگاه های بین المللی بعد از یک دوره زمانی طولانی تر سرانجام بازداشت شده اند».

قاضی «سانگ» در سخنرانی خویش به تحولات قضایی یک سال گذشته در دیوان نیز اشاره نمود. صدور اولین رای نهایی در دیوان، آغاز تحقیقات نسبت به نهمین وضعیت، رکورد شکنی مطرح شدن شش پرونده در مرحله دادرسی و پذیرش صلاحیت دیوان توسط اکراین از اهم این تحولات بود که مورد اشاره واقع شد.

رییس دیوان با اشاره به اثر فعالیت دیوان بر بازدارنگی از جرایم عنوان داشت که در کنار بازدارنگی، دیوان نسبت به ترویج فرهنگ «مسوولیت کیفری و پاسخ دهی» در سطح جهان نیز موثر بوده است. او پاسخ گو بودن مرتکبان جرایم بین المللی را خواسته مشترک جامعه بین المللی  دانست.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+4
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org