اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/07/16 -

برای اولین بار در تاریخ: حضور یک رییس جمهور در «دیوان کیفری بین المللی»

برای اولین بار در تاریخ: حضور یک رییس جمهور در «دیوان کیفری بین المللی»

امروز، «اوهورو کنیاتا» رییس جمهور کشور کنیا، با حضور در مقر دیوان کیفری بین المللی رکورد اولین رییس جمهور در حال خدمت دنیا را که در مقر دیوان در لاهه حاضر می شود به نام خود ثبت کرد.

شعبه دادرسی دیوان پیش از این رییس جمهور کنیا را ملزم کرده بود جهت شرکت در «کنفرانس وضعیت» در مقر دیوان حاضر شود. جلسه ای که جهت بررسی همکاری متهم و دولت کنیا با دادستان دیوان برگزار شد. درخواست کنیاتا برای ارتباط با دیوان از طریق تماس ویدیویی رد شده بود.

همراه با رییس جمهور کنیا تعداد پرشماری از نمایندگان مجلس کنیا نیز در مقر دیوان در لاهه حضور یافته بودند. کنیاتا پیش از ترک کنیا با استناد به یکی از اصول هرگز اجرا نشده قانون اساسی کشور کنیا، اختیارات ریاست جمهوری را به طور موقت به معاون خود آقای روتو که متهم دیگر دیوان است واگذار نمود.

کنیاتا متهم به ارتکاب «جرایم علیه بشریت» در خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ میلادی می باشد. کنیاتا پیش از این یکبار دیگر در دیوان حاضر شده بود لیکن در آن زمان بر مسند ریاست جمهوری کشور کنیا تکیه نزده بود.

اکنون پس از برگزاری کنفرانس دو روزه وضعیت و استماع اظهارات دادستان دیوان و همچنین کنیاتا و نمایندگان دولت کنیا، شعبه دیوان می بایست نسبت به سرنوشت پرونده رییس جمهور کنیا اظهار نظر نماید. دادستانی دیوان اعلام کرده است به دلیل فقدان ادله لازم قادر به ورود به مرحله دادرسی نمی باشد. 

حضور پرتشریفات رییس جمهور کشور کنیا در مقر لاهه دیوان به عنوان متهم به ارتکاب جرایم بین المللی نقطه عطفی در تاریخ دیوان خواهد بود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 8+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org