صدور مجوز تحقیقات کامل درباره قضیه فیلیپین از سوی شعبه پیش دادرسی دیوان کیفری بین المللی

 شعبه پیش‌دادرسی دیوان کیفری بین‌المللی، امروز، 14 شهریورماه، درخواست دادستان مبنی بر آغاز تحقیقات راجع به جنایات بین المللی ارتکابی در کشور فیلیپین در چارچوب قضیه موسوم به جنگ علیه مواد مخدر که از اول نوامبر سال ۲۰۱۱ تا ۱۶ مارچ ۲۰۱۹ میلادی ارتکاب یافته بودند، را صادر کرد. دادستان پیشین دیوان کیفری بین‌المللی، خانم فاطو بنسودا مطابق بند سوم از ماده 15 اساسنامه رم به این نتیجه رسیده بود که مبنای معقولی در خصوص ارتکاب جنایات علیه بشریت از رهگذر قتل و شکنجه توسط رئیس جمهور کشور فیلیپین، رودریگو دوترته، وجود دارد و بر همین اساس درخواست خود مبنی بر صدور مجوز آغاز تحقیقات را در 24 می سال 2021 میلادی تقدیم شعبه پیش‌دادرسی کرد.

شعبه پیش‌دادرسی مطابق با بند 4 ماده 15 اساسنامه رم، تشخیص داد که مبنای معقولی برای آغاز تحقیقات جنایات علیه بشریت از رهگذر قتل وجود دارد و تاکید داشت که بر اساس حقایقی از پرونده که تاکنون آشکار شده است، کمپین مبارزه با مواد مخدر به هیچ وجه مشروع تلقی نمی‌شود و قتل‌های صورت گرفته، گسترده، سازمان‌یافته و علیه جمعیت غیرنظامی بوده‌اند.

رئیس جمهور کشور فیلیپین، رودریگو دوترته، در سال ۲۰۱۶ میلادی به منصب ریاست جمهوری رسید و با آغاز کمپین جنگ علیه مواد مخدر متهم است که اقدام به کشتار گسترده اشخاص دخیل در مصرف مواد مخدر و یا تجارت غیرقانونی آن کرده است. تعداد کشته‌شدگان در این موج از حملات بنابر برخی گزارش‌ها بیش از هشت هزار نفر می‌باشد.

کشور فیلیپین که پیش‌تر عضو اساسنامه رم بود، پس از اقدام دادستان دیوان، در ۱۷ مارس ۲۰۱۸ میلادی از عضویت در اساسنامه رم کناره‌گیری کرد. در این راستا، لازم به ذکر است که مطابق ماده ۱۲۷ اساسنامه دیوان، خروج کشورها از اساسنامه رم یک سال پس از تاریخ اعلام آن، 17 مارس  میلادی،  موثر واقع می‌شود و بنابراین تاثیری بر رخدادهای پیش از تاریخ موثر شدن کناره‌گیری ندارد و در نتیجه دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند در خصوص جنایات ارتکاب یافته تا پیش از این تاریخ، اعمال صلاحیت کند.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=620