گزارش عفو بین الملل در مورد کشتار هزاره ها توسط طالبان

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی اعلام نمود که بر أساس گواهی شهود شبه نظامیان گروه طالبان پس از به دست گرفتن کنترل استان غزنی در ماه گذشته میلادی،چهارم تا ششم جولای، نه تن از مردان اقلیت هزاره افغانستان را در مالستان غزنی به قتل رساندند.

هزاره‌ها که اکثرشان شیعه هستند، سومین گروه قومی بزرگ کشور افغانستان را تشکیل می‌دهند. بر أساس گزارش عفو بین الملل، در سوم جولای، در ولایت غزنی درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان شدت گرفت که منجر به فرار غیرنظامیان به سمت کوهستان شد. با کاهش درگیری ها در حالیکه مردم هزاره برای جمع‌آوری لوازم مورد نیاز خود به خانه‌هایشان برمی‌گشتند با کمین طالبان مواجه شدند که اقدام به غارت خانه ها نیز کرده بود. 

دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، اگنس کالامارد، این کشتار را یادآور سابقه طالبان و نشانه‌ای هولناک از آنچه که حکومت طالبان ممکن است به همراه داشته باشد قلمداد کرده است. در این راستا، سازمان عفو بین‌الملل از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد که با تصویب قطعنامه‌ای، از طالبان بخواهد که به قوانین بین‌الملل حقوق بشر احترام بگذارند. همچنین، این سازمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده است که یک مکانیزم تحقیقاتی برای مستندسازی، جمع آوری و حفظ شواهد جنایات جاری و نقض حقوق بشر، راه اندازی کند.

 

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=615