درخواست مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران از دادستان دیوان کیفری بین المللی برای صدور بیانیه بازدارنده

مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران با ارسال نامه ای به دفتر دادستان دیوان کیفری بین المللی خواهان صدور بیانیه بازدارنده از سوی دادستان دیوان، آقای احمد کریم خان، در ارتباط با تحولات جاری در قضیه افغانستان شد. بیانیه بازدارنده هشداری است مبنی بر رصد ارتکاب رفتارهای مجرمانه داخل در صلاحیت دیوان از سوی دادستانی این نهاد که در ارتباط با بحران های خشونت آمیز متعددی که مشمول صلاحیت دیوان است مانند قضیه فلسطین صادر شده است.

افغانستان عضو دیوان است و جنایات بین المللی واقع شده در قلمروی سرزمینی این کشور و یا توسط اتباع آن مشمول صلاحیت دیوان می باشد. از سال ۲۰۲۰ میلادی با صدور مجوز آغاز تحقیقات از سوی شعبه تجدید نظر دیوان، دادستانی این نهاد مشغول تحقیقات با هدف شناسایی متهمین و تعقیب آن ها می باشد. جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت منتسب به طالبان از سال ۲۰۰۳ میلادی از جمله اتهاماتی است که موضوع تحقیقات دیوان می باشد. بحران جاری در افغانستان به دلیل مرتبط بودن با زمینه سازنده قضیه مشمول تحقیقات دیوان داخل در چارچوب آن بوده و مشمول تحقیقات دیوان خواهد بود.

پیشگیری از ارتکاب جنایات بین المللی در کنار پایان بخشیدن به بی کیفرمانی مرتکبان این جنایات از جمله اهداف موسس دیوان کیفری بین المللی است که در دیباچه اساسنامه رم قید شده است. 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=612