رای دستگاه قضایی فیلیپین به نفع صلاحیت دیوان کیفری بین المللی نسبت به «جنگ با مواد مخدر»

قضات دیوان عالی کشور فیلیپین پس از انجام بررسی های لازم رای به صلاحیت دیوان کیفری بین المللی جهت رسیدگی به جرایم "دولتمردان" فیلیپین دادند. این رای در روز چهارشنبه، ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر ۱۴۰۰) به صورت عمومی اعلام شد.

رئیس جمهور کشور فیلیپین، "رودریگو دوترته" در سال ۲۰۱۶ به منصب ریاست جمهوری رسید و با آغاز "کمپین جنگ با مواد مخدر" به همراه سایر مقامات فیلیپین متهم است که اقدام به کشتار گسترده اشخاص دخیل در مصرف مواد مخدر و یا تجارت غیرقانونی آن کرده است. تعداد کشته شدگان در این پویش بنابر برخی گزارش ها بیش از هشت هزار نفر می باشد. در این راستا، دادستان پیشین دیوان کیفری بین المللی، خانم فاطو بنسودا مطابق بند سوم از ماده 15 اساسنامه رم به این نتیجه رسید که "مبنای معقولی" در خصوص ارتکاب جنایات علیه بشریت از رهگذر "قتل" و "شکنجه" توسط دوترته وجود دارد و بر همین اساس در خردادماه سال جاری اقدام به درخواست مجوز اغاز تحقیقات نسبت به قضیه فیلیپین از دادرسان شعبه پیش دادرسی نمود. 

در واکنش به ابتکار عمل دادستان دولت فیلیپین که از آگوست ۲۰۱۱ میلادی به اساسنامه رم پیوسته بود، پس از آغاز تحقیقات مقدماتی در خصوص جرایم ارتکاب یافته مذکور، در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۸ از عضویت در اساسنامه رم کناره گیری کرد. مطابق ماده ۱۲۷ اساسنامه دیوان، خروج کشور ها از اساسنامه رم یک سال پس از تاریخ اعلام آن (17 مارس 2019) موثر واقع می شود و بنابراین تاثیری بر رخدادهای پیش از تاریخ نافذ شدن کناره گیری ندارد. با این حال دوترته معتقد بود که دیوان هیچ گونه صلاحیتی نسبت به این کشور جنوب شرقی آسیا ندارد. در مقابل دادرسان دیوان عالی فیلیپین قائل به این نظر شدند که دیوان کیفری بین المللی نسبت به تمامی جرایم ارتکابی دولتمردان تا قبل از تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۹ صلاحیت دارد؛ تاریخی که دقیقا با سه سال اول ریاست جمهوری آقای دوترت و جنگ مواد همپوشانی دارد. 

اکنون به نظر می رسد با رای حمایتی دستگاه قضایی فیلیپین دادرسان شعبه پیش دادرسی در موقعیت بهتری برای ارزیابی درخواست دادستان دیوان و صدور مجوز تحقیقات خواهند بود.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=598