درخواست دولت فلسطین برای تعقیب نظامیان خارجی اسرائیل

دولت فلسطین از کشورهای خارجی که اتباعشان در ارتش اسرائیل در حال خدمت می باشند، درخواست نموده است تا نسبت به ارتکاب احتمالی «جرایم جنگی» توسط ایشان در جنگ اخیر غزه تحقیق به عمل آورد.

ریاض الملکی، وزیر امور خارجه فلسطین، روز سه شنبه با ارسال نامه ای به دولت های انگلستان، آمریکا، استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی و پنج کشور آمریکای لاتین یادآوری نموده است که تمام دولت ها بنابر قواعد حقوق بین الملل ملزم به تعقیب و تحقیق راجع به اتباع خود در ارتباط با ارتکاب جرایم جنگی می باشند. ملکی در نامه های خود اشاره نموده است که دولت های مذکور می بایست به شهروندان خود هشدار دهند که ممکن است به دلیل ارتکاب این قسم جرایم، مورد تحقیق و تعقیب واقع شوند.

به گزارش روزنامه گاردین، هزاران سرباز دارای تابعیت های دوگانه در نیروهای مسلح اسرائیل مشغول به خدمت می باشند. همچنین یهودیان غیر اسرائیلی از کشورهای دیگر نیز به صورت داوطلبانه در هنگامه جنگ حضور دارند.

نامه ملکی که برای دبیرکل سازمان ملل نیز ارسال شده است به شرایط لازم برای اعمال صلاحیت کشورهای مخاطب نامه نسبت به اتباعشان بنابر قواعد حقوق بین الملل نیز اشاره دارد. این نامه از دولت های مذکور درخواست نموده است با شناسایی اتباع مشغول به خدمت در ارتش اسرائیل، ایشان را از ارتکاب جرایم جنگی توسط اسرائیل در نوار غزه مطلع کرده و نسبت به اتهامات احتمالی تحقیق نموده و در صورت لزوم به تعقیب مرتکبان بپردازند.

وزیر خارجه فلسطین در این نامه اسرائیل را به ارتکاب جرایم جنگی از رهگذر حملات مکرر «نامتناسب» و «بدون تبعیض» نسبت به نوار غزه که منجر به مرگ و مجروح شدن هزاران فلسطینی و تخریب گسترده اماکن و اموال شهروندان غیر نظامی شده متهم نموده است. حملات عامدانه به پناهگاه های انسانی و زیر ساختارهای شهری نیز از دیگر اتهاماتی است که ملکی متوجه رژیم اسرائیل کرده است.

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=54