لغو ویزای دادستان «دیوان کیفری بین المللی» توسط آمریکا

بنابر اعلام دفتر دادستان «دیوان کیفری بین المللی» در پاسخ به خبرگزاری رویترز، ایالات متحده آمریکا در واکنش به ارزیابی دادستانی دیوان از ارتباط با اتهام جرایم جنگی ارتکاب یافته از سوی نیروهای امنیتی و نظامی آمریکا در «وضعیت افغانستان»، ویزای ورود دادستان دیوان، خانم فاطو بن سودا، را لغو نموده است.

«وزیر امور خارجه» آمریکا، چندی پیش، از سیاست دولت آمریکا مبنی بر لغو یا عدم اعطای ویزا به مسوولان و کارمندان دیوان که در حال انجام تحقیق نسبت به اتهامات وارده علیه آمریکا هستند خبر داده بود.

دادستان دیوان خارج از موضوع اتهام ارتکاب جرایم جنگی از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، سفرهای دوره ای و متعددی به آمریکا جهت حضور در مقر سازمان ملل متحد، و از جمله، جهت ارائه گزارش به اعضای «شورای امنیت» در ارتباط با وضعیت های لیبی و سودان که از سوی شورا به دادستانی دیوان ارجاع شده است انجام می دهد که این ممنوعیت ورود می تواند در این ماموریت نیز اخلال ایجاد کند.

دادستان دیوان در نوامبر ۲۰۱۷ میلادی با اعلام پایان یافتن «ارزیابی مقدماتی» نسبت به وضعیت افغانستان، از دادرسان شعبه پیش-دادرسی درخواست صدور مجوز جهت اغاز تحقیقات نمود. علاوه بر نیروهای دولتی، و نیروهای معارض مانند طالبان، نیروهای ارتش ایالات متحده و همچنین نیروهای «سازمان سیا» متهم به ارتکاب جرم جنگی بدرفتاری و شکنجه زندانیان در افغانستان و برخی کشورهای اروپایی شده اند. 

از زمان اعلام نتیجه ارزیابی مقدماتی، ایالات متحده امریکا سیاست مخالفت خود با دیوان را تشدید کرده است.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=535