تصممیم دادستان بر آغاز تحقیقات در وضعیت جمهوری اسلامی افغانستان

دادستان دیوان کیفری بین المللی، فاطو بن سودا، سرانجام از تصمیم خود مبنی درخواست از شعبه پیش دادرسی تعیین شده از سوی ریاست دیوان، جهت اخذ مجوز برای آغاز تحقیقات کامل نسبت به جرایم واقع شده در قلمروی سرزمینی افغانستان خبر داد.

بنابر اعلان خانم دادستان، مبنای معقولی جهت باورمندی به ارتکاب یافتن جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در قلمروی سرزمینی افغانستان و در قلمروی برخی دیگر کشورهای عضو دیوان در راتباط با مخاصمه مسلحانه غیر بین المللی آغاز شده در افغانستان میان دولت افغانستان و نیروهای بین المللی از یکسو و نیروهای مخالف دولت به خصوص طالبان و شبکه حقانی از سوی دیگر وجود دارد. 

با این تصمیم، دادستان دیوان ارزیابی مقدماتی وضعیت افغانستان را که ده سال به طول انجامیده بود خاتمه داد. دفتر دادستان دیوان از سال ۲۰۰۷ میلادی و متعاقب دریافت گزارش های پرشمار غیر دولتی اقدام به انجام ارزیابی مقدماتی نموده بود که به نتیجه رسیدن آن تا این ماه به طول انجامیده بود. 

بنابراعلان دادستان، در وضعیت افغانستان که دولت عضو دیوان می باشد، جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت ارتکاب یافته از سوی گروه های سازمان یافته مسلح مخالف دولت مرکزی افغانستان که از سال ۲۰۰۳ منتج به کشته شدن حدود ۱۷ هزار نفر شهروند غیر نظامی شده است، در کنار جرم جنگی شکنجه و بدرفتاری با زندانیان که از سوی نیروهای دولتی افغانستان در مقابله با طالبان و دیگر گروه های شورشی به وقوع پیوسته است مورد تحقیق واقع خواهد شد. همچنین برای اولین بار، دیوان قصد انجام تحقیقات نسبت به جرایم نیروهای مسلح ایالات متحده در قلمروی افغانستان و اعضای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) دارد. 

اکنون باید منتظر ماند تا دادرسان شعبه پیش دادرسی به درخواست دادستان رسیدگی نمایند.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=490