برگزاری کنفرانس «روز چندصدایی عدالت بین المللی» با مشارکت مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

چهارشنبه، هفتم ژوئن، اولین کنفرانس «روز چندصدایی عدالت بین المللی» با مشارکت «مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران» در سالن کنفرانس دانشگاه علمی کاربردی لاهه هلند و با حضور صاحب نظرانی از آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا برگزار گردید.

این کنفرانس بخش پایانی «هفته ایبرو-امریکن عدالت بین المللی» در لاهه هلند بود که هفتمین دوره خود را برگزار می کرد. هدف از برگزاری این کنفرانس که از سوی «موسسه ایبرو امریکن لاهه» اجرایی گردید، فرصت بخشیدن به صاحب نظران غیر غربی بود تا نقطه نظرات خود درباره حقوق بین المللی عمومی و خصوصی و حقوق کیفری بین المللی را ابراز کنند. لاهه هلند از دیرباز به عنوان پایتخت صلح و عدالت جهانی شناخته می شده است.

مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران با مشارکت در این کنفرانس و افزودن یک سخنران ایرانی به جمع سخنرانان این کنفرانس، فرصتی برای حضور و کنشگری ایران در این مناسبت فراهم نمود. دکتر پوریا عسکری که از سوی مرکز برای حضور در این کنفرانس دعوت شده بود در سخنرانی خود به موضوع مسوولیت دولت ها در قبال حمایت از قربانیان جنگ و دکترین عدالت بعد از جنگ پرداخت. در این زمینه، دکتر عسکری به تعهد دولت ها در سطح فردی و جمعی برای تعقیب مرتکبان جرایم بین المللی پرداخت. توانمندسازی نظام حقوقی داخلی برای تعقیب جرایم بین المللی و همکاری با محاکم کیفری بین المللی در دستگیری و تحویل متهمان از جمله تعهداتی بود که برای دولت ها در اینباره برشمرده شد. دکتر عسکری در سخنان خود بر لزوم تمرکز بر مسوولیت دولت ها در تعقیب مرتکبان جرایم بین المللی در سطح ملی و اولویت بخشیدن به آن به جای تقدم دادن به مسوولیت و نقش محاکم کیفری بین المللی تاکید نمود.

در این مراسم که مسوولین حقوقی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت مرکز حاضر شده بودند، سخنرانانی از مصر، چین، روسیه و برزیل به ایراد سخنرانی در خصوص موضوعاتی مانند داوری بین المللی، مسوولیت حمایت، رابطه آفریقا و دیوان کیفری بین المللی و تعامل روسیه با آن پرداختند.

قرار است این کنفرانس به صورت سالیانه در خرداد هر سال برگزار شود.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=474