دوره تابستانه آموزش «حقوق کیفری بین المللی: از نظر تا عمل» دانشگاه لایدن هلند

«مرکز مطالعات حقوقی بین المللی گروتیوس» وابسته به «دانشگاه لایدن» در هلند، دوره تابستانه آموزش «حقوق کیفری بین المللی از نظر تا عمل» را برگزار می کند. 

این دوره به مدت دو هفته می باشد و از دوم تیرماه ۱۳۹۶ آغاز می گردد. مکان برگزاری دوره، ساختمان دانشگاه لایدن در مرکز شهر لاهه (شهر صلح و عدالت) می باشد. حضور در لاهه سهولت دسترسی به سازمان های بین المللی مستقر در لاهه را مانند کاخ صلح، محاکم کیفری بین المللی وسازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را فراهم می سازد. برگزاری دوره در تابستان، فرصت بهره مندی از روزهای آفتابی و گرم هلند را نیز فراهم می سازد.

در این دوره دو هفته، موضوعات مهم و مختلفی در ارتباط با حقوق کیفری بین المللی با تمرکز بر مطالعات دیوان کیفری بین المللی توسط صاحب نظران و صاحب منصبان این حوزه ارایه می گردد. پرفسور ویلیام شیبث، هیراد ابطحی، دکتر محمد الزیدی از قضات دیوان کیفری بین المللی و دیگر چهره های دانشگاهی و یا شاغلان در محاکم کیفری بین المللی از سخنرانان این دوره هستند.  جرایم بین المللی، مدل های مسوولیت کیفری، حقوق بزه دیدگان و متهمان، چالش های پیش رو، صلاحیت دیوان کیفری بین المللی، تکمیلی بودن نقش دیوان، نحوه تشکیل و تدوین یک پرونده در دادستانی دیوان و چگونگی دفاع از جمله موضوعاتی است که در این دوره مورد بحث واقع خواهد شد. علاوه بر آموزش های نظری، در برنامه های دوره بازدید از دیوان کیفری بین المللی و دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق نیز که آخرین سال فعالیتش می باشد گنجانده شده است. در کنار آموزش های نظری، بخشی از دوره به برگزاری شبیه سازی دادگاه های کیفری بین المللی و همچنین آموزش تادیه شهادت و جرح و تعدیل شهود به صورت عملی اختصاص یافته است تا آموخته های دوره به صورت عملی نیز مورد تجربه واقع شود. امری که در دوره های مشابه آموزش حقوق کیفری بین المللی کم نظیر است. برنامه موقت دوره سال جاری در فایل پیوست قابل مطالعه می باشد.

دانشگاه لایدن از پیشتازان برگزاری دوره های آموزشی تابستانه می باشد که علاوه بر دوره حقوق کیفری بین المللی، دوره های آموزشی سایر شاخه های حقوق بین الملل را نیز برگزار می کند. صدور گواهی شرکت در دوره از سوی این مرکز در انتهای دوره، دارای اعتبار و وجاهت بین المللی می باشد.

حداکثر ظرفیت دوره سال جاری ۷۵ نفر در نظر گرفته شده است. هزینه دوره با توجه به زمان ثبت نام ۱۱۰۰ تا ۱۲۵۰ یورو در نظر گرفته شده است که البته شامل هزینه سفر و اقامت در لاهه نخواهد بود. هرچند جهت یافتن اسکان مناسب دانشگاه لایدن و هم مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران قادر به راهنمایی خواهند بود.

تذکر مهم: مهلت ثبت نام در دوره به اتمام رسیده است، لیکن با مذاکرات صورت گرفته از سوی «مرکز حقوق کیفری بین المللی» و توافق با دانشگاه لایدن، مقرر شده است که برای حداکثر ۵ نفر ایرانی به صورت ویژه امکان ثبت نام در دوره فراهم شود. علاوه بر امکان ثبت نام تا هفتم خرداد ماه، با توافق به عمل آمده هزینه ثبت نام برای ایرانی های معرفی شده از سوی مرکز مبلغ ۷۵۰ یورو می باشد.

لذا از تمام دانشجویان و پژوهشگران و اساتید حقوقی علاقه مند به حقوق کیفری بین المللی دعوت می شود تا در اولین فرصت ضمن ابراز علاقه مندی به شرکت در این دوره، یک رزومه از خود را نیز به مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران ارسال دارند تا ۵ ایرانی منتخب جهت انجام رسمی ثبت نام به دانشگاه لایدن معرفی شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ارسال رزومه از ادرس رایانامه ذیل استفاده شود.

info@icicl.org

 

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=471