روز جهانی علیه به کارگیری کودک سربازان

دوازدهم فوریه، روز جهانی علیه به کارگیری کودک سربازان می باشد و یا روز «دست قرمز» می باشد. این روز فرصتی است برای جلب توجه جامعه جهانی به سرنوشت کودک سربازان در سرتاسر جهان که قربانیان مخاصمات مسلحانه بین المللی و غیر بین المللی می باشند. 

در دوازدهم فوریه سال ۲۰۰۲ میلادی، «پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک راجع به مشارکت کودکان در مخاصمات مسلحانه» لازم الاجرا شد و تاریخی شد برای بزرگداشت ممنوعیت به کارگیری داوطلبانه و یا اجباری کودکان در مخاصمات مسلحانه. جموری اسلامی ایران این پروتکل را در سال ۲۰۱۰ میلادی امضا کرده است لیکن هنوز به تصویب نرسانده. 

به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال درمخاصمات مسلحانه در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی به عنوان یکی از رفتارهای سازنده جرایم جنگی تعریف شده است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، دفتر دادستان دیوان با انتشار «خط مشی راجع به کودکان» اعلام داشت که تعقیب جرایم علیه کودکان و یا جرایمی که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد از اولویت های دادستان می باشد. 

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم بن سودا، در پیامی به مناسبت روز جهانی علیه به کارگیری کودک سربازان اعلام داشت: «کودکان جایی در جنگ ندارند. به کارگیری آن ها به عنوان سلاح جنگی می بایست متوقف شود».

مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران با گرامی داشت این روز آرزو می کند روزی فرا رسد تا کودکان در هیچ کجای دنیا مجبور نباشند به جای اسباب بازی، سلاح به دست گیرند.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=460