دولت فلسطین مسیر اعمال صلاحیت دیوان نسبت به جرم تجاوز نظامی را هموار کرد

دولت فلسطین، در ششم تیرماه، سند تصویب اصلاحات و الحاقات اساسنامه رم در ارتباط با جرم «تجاوز نظامی» را نزد رییس «مجمع دول عضو» دیوان کیفری بین المللی تودیع نمود. دولت فلسطین، سی امین دولتی است که الحاقات اساسنامه رم در ارتباط با تعریف جرم تجاوز نظامی و همچنین شرایط اعمال صلاحیت دیوان نسبت به آن جرم را که در اجلاسیه کامپالا در سال 2010 میلادی توسط دولت های عضو دیوان به تصویب رسیده بود را مطابق قانون ملی خود تصویب می نماید.

میسر شدن اعمال صلاحیت دیوان کیفری بین المللی نسبت به جرم تجاوز نظامی منوط به تحقق دو شرط است. اول تصویب الحاقات اساسنامه توسط حداقل سی دولت عضو و دیگری رسیدن به آستانه زمانی مقرر یعنی اول سال 2017 میلادی. با تصویب الحاقات مورد نظر توسط دولت فلسطین که از سال 2015 میلادی به عضویت دیوان کیفری بین المللی درآمده است، مسیر اعمال صلاحیت دیوان برای رسیدگی به جرم تجاوز نظامی در سال 2017 میلادی هموار شده است.

جرم تجاوز نظامی، جرمی متفاوت از جرایم جنگی می باشد و بیش از آنکه به رفتارهای مجرمانه در خلال جنگ بپردازد به بررسی منشاء و دلایل آغاز یک تهاجم و تجاوز نظامی توجه می کند. به همین دلیل بوده است که قدرت های بزرگ نظامی در جهان از مخالفان اصلی صلاحیت داشتن دیوان نسبت به جرم تجاوز نظامی بوده اند. اقدام دولت فلسطین که به فعال سازی صلاحیت دیوان انجامیده است می تواند گستره نظارتی دیوان بر رفتارهای مجرمانه رژیم صهیونیستی را نیز افزایش دهد. 

جرم تجاوز نظامی بنابر اصلاحات انجام شده در اساسنامه رم عبارت است از طراحی، آماده سازی، آغاز و یا اقدام به استفاده از زور نظامی علیه حاکمیت ملی و استقلال سیاسی دولت دیگر.  

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=408