تایید مقدماتی اتهامات «دومینیک اونگون»

یک روز پس از تایید محکومیت «بمبا گمبو» توسط شعبه دادرسی دیوان کیفری بین المللی، شعبه دوم مقدماتی متعاقب برگزاری «جلسه تایید اتهامات»، هفتاد اتهامی که از سوی دادستان دیوان متوجه «دومینیک اونگون» شده بود را تایید و پرونده وی را جهت محاکمه به شعبه دادرسی ارسال داشت.

دومینیک اونگون متهم به داشتن مسوولیت کیفری فردی نسبت به ارتکاب جرایم جنگی (حمله علیه جمعیت غیر نظامی، قتل و شروع به قتل، تجاوز جنسی، به بردگی جنسی گرفتن، شکنجه، هتک کرامت انسانی و به کارگرفتن کودک سربازان در مخاصمات مسلحانه) و جرایم علیه بشریت (قتل، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، به بردگی گرفتن، ایذار و تعقیب و سایر رفتارهای غیر انسانی) است. 

اتهاماتی که متوجه «اونگون» شده است برخواسته از حملات انجام شده در شمال اوگاندا به کمپ های مختلف در خلال سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی می باشد. عمده مدارک و ادله مثبته اتهامات اونگون عبارتند از اظهارات ۱۲۳ شاهد و همچنین مکالمات ضبط شده در تماس های رادیویی میان «ارتش مقاومت خدا». 

اونگون که از سال ۲۰۰۵ میلادی تحت تعقیب دیوان بود، در سال ۲۰۱۵ میلادی خود را به صورت داوطلبانه تسلیم نمود. وی نخستین متهم از سران «ارتش مقاومت خدا» می باشد که مورد محاکمه قرار می گیرد. این گروه تروریستی در مناطقی از آفریقا به خصوص در شمال اوگاندا اقدام به ارتکاب جرایم بین الملی نموده اند. به کارگیری سرباز کودکان در مخاصمات مسلحانه یکی از رفتارهای مجرمانه عمده این گروه می باشد.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=388