گذاری بر تحولات «دیوان کیفری بین المللی» در سال ۲۰۱۴ میلادی

این روزها «دیوان کیفری بین المللی» در تعطیلات تابستانه خود به سر می برد. متوقف بودن فعالیت های قضایی دیوان در این ایام فرصتی است برای نگاهی به گذشته انداختن و گذاری داشتن بر تحولات عمده واقع شده در ارتباط با دیوان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون.

۱. در پرونده در حال دادرسی «ویلیام روتو»، معاون رییس جمهور کنیا، دادرسان دیوان برای نخستین بار از اختیارات خود برای «احضار» شاهدان جهت ادای شهادت استفاده کرده اند. دیوان از دولت کنیا درخواست کرده است تا امکان شهادت دادن شاهدان از طریق ارتباط ویدیویی را فراهم سازد.

۲. زمان آغاز دادرسی پرونده کنیاتا، رییس جمهور کنیا، از ماه فوریه به اکتبر ۲۰۱۴ موکول شد. دلیل این تعویق آن بود که شاهدان معرفی شده از سوی دادستان دیوان اعلام کردند که دیگر تمایلی به تادیه شهادت ندارند. دادستانی دیوان در حال حاضر در تلاش است تا به اسنادی در ارتباط با وضعیت مالی و همچنین مکالمات تلفنی «کنیاتا» دست پیدا کند.

۳. در سومین رای نهایی صادره از سوی دیوان، «کاتانگا» رییس شبه نظامیان کنگو، در ارتباط با ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در سال ۲۰۰۳ میلادی در کنگو مجرم شناخته شد. وی از اتهامات سربازگیری کودکان و به بردگی جنسی گرفتن تبرئه شد. متعاقب این مجرمیت، کاتانگا به ۱۲ سال زندان محکوم گشت.

۴. با تایید اتهامات «بوسکو ناتاگاندا»، پرونده وی وارد مرحله دادرسی شده و به یکی از شعب دادرسی دیوان ارسال شد. ناتاگاندا با ۱۸ اتهام مرتبط با جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت روبروست. 

۵. دادگاهی در هلند درخواست پناهندگی سه شاهد دیوان کیفری بین المللی را رد نموده و حکم به بازگشت آن ها به کنگو کرد. این سه شاهد در پرونده کاتانگا و در دفاع از وی ادای شهادت کرده بودند و پس از آن از هلند درخواست پناهندگی نمودند.

۶. دیوان، پرونده کنگو را به دلیل عدم همکاری با دیوان و استنکاف از بازداشت عمر الشیر، رییس جمهور تحت تعقیب سودان، به شورای امنیت ملل متحد و «مجمع دول عضو» دیوان ارجاع نمود. البشیر در فوریه سال جاری میلادی از کنگو دیدار کرده بود.

۷. یکی از شاهدان معرفی شده از سوی وکیل «بمبا»، رییس جمهور سابق آفریقای مرکزی به اتهام شهادت دروغ و رشوه دادن به شاهدان نزد قضات دیوان حاضر شد. دو نفر دیگر از اعضای تیم وکلای بمبا و همچنین خود وی نیز متهم به ارتکاب «جرایم علیه عدالت» هستند.

۸. دیوان اعلام نمود رییس جمهور سابق ساحل عاج، «گباگبو»، به دلیل ارتکاب جنایت علیه بشریت توسط نیروهای تحت امرش محاکمه خواهد شد. 

۹. شعبه تجدید نظر دیوان رای شعبه مقدماتی مبنی بر عدم قابل قبول بودن رسیدگی به پرونده «السنوسی» در وضعیت لیبی را تایید کرد و صلاحیت دولت لیبی برای رسیدگی به پرونده وی را معتبر دانست.

۱۰. دادستانی دیوان اعلام نمود که ارزیابی مقدماتی نسبت به وضعیت عراق و وضعیت جدید در آفریقای مرکزی را آغاز نموده است. همچنین با اعلام عدم صلاحیت نسبت به وضعیت کره جنوبی، پرونده ارزیابی مقدماتی نسبت به آن را مختومه اعلام نمود.


برگردان و اقباس از وبگاه «عدالت جهانی»



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=38