قطعنامه شورای امنیت درباره خاتمه کار «دادگاه کیفری بین المللی رواندا»

«شورای امنیت» سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۲۲۵۶، که با ۱۴ رای مثبت و رای ممتنع دولت روسیه به تصویب رسید، پایان یافتن ماموریت و خاتمه کار «دادگاه کیفری بین المللی رواندا» را که برای رسیدگی به نابود سازی جمعی (نسل کشی) سال ۱۹۹۴ رواندا از سوی این شورا موجودیت یافته بود، گرامی داشت.

شورای امنیت در این قطعنامه که در آستانه تعطیلی رسمی دادگاه کیفری بین المللی رواندا در سی و یکم دسامبر صادر شد، بر کمک و سهم چشمگیر دادگاه در پایان بخشیدن به فرهنگ بی کیفری، اعاده صلح و امنیت و فرایند آشتی ملی و توسعه حقوق کیفری بین المللی به خصوص در حوزه جرم نابود سازی جمعی (نسل کشی) تاکید نمود.

قطعنامه شورای امنیت با اشاره به متواری ماندن تعدادی از مظنونان تحت تعقیب دادگاه رواندا از دولت ها درخواست نمود تا با تقویب همکاری های خود اسباب جلب متواریان را فراهم نمایند. 

با بسته شدن درب های دادگاه کیفری بین المللی رواندا، امور باقی مانده از دادگاه و همچنین میراث این دادگاه ۲۱ ساله در اختیار «مکانیسم برای دادگاه های کیفری بین المللی»‌ قرار می گیرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی شورای امنیت برای بر عهده گرفتن کارکردهای ویژه ای در ارتباط با حفظ میراث دادگاه های موردی رواندا و یوگسلاوی تاسیس شده است. 

در این قطعنامه همچنین شورای امنیت دوره خدمت ۱۷ قاضی «دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی» را تا پایان یافتن فعالیت های این دادگاه تمدید نمود.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=366