ثبت روز «بزرگداشت و احترام به قربانیان نسل کشی و پیشگیری از آن» در تقویم جهانی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای نخستین بار، روز نهم دسامبر را روز «بزرگداشت و احترام نهادن به قربانیان جرم نابود سازی جمعی (نسل کشی) و پیشگیری از آن» نام نهاده و این روز را گرامی داشت. نهم دسامبر، سالگرد تصویب «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرم نابود سازی جمعی» در سال 1948 میلادی می باشد.

هدف از بزرگداشت این روز، ارتقای آگاهی عمومی نسبت به کنوانسیون نابودسازی جمعی (نسل کشی) و نقش آن در مبارزه با و پیشگیری از این جرم بین المللی، در کنار گرامی داشت یاد قربانیان این جرم بیان شده است.

دبیرکل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت این روز اعلام داشت که این مناسبت «زمان مناسبی است برای تاکید دوباره کردن بر تعهداتمان نسبت به پیشگیری از این جرم شدید بین المللی، گرامی داشت یاد قربانیان و تاکید دوباره بر حق جبران خسارت شدن». به گفته بانکی مون، پیشگیری از نابود سازی جمعی به معنای عطف توجه بیشتر به نشانه های هشدار دهنده و آماده بودن برای واکنش سریع نسبت به آن ها می باشد.

دبیرکل سازمان ملل در پیام خود بر این مهم تاکید کرده است که نابود سازی جمعی یک نتیجه تصادفی حاصل از مخاصمات و منازعات نیست بلکه این پدیده ای سازمان یافته و طراحی شده با اهداف مشخص و معین می باشد که می تواند بیرون از صحنه منازعات و مخاصمات مسلحانه نیز تحقق یابد. 

نابودسازی جمعی عبارت است از ارتکاب اقداماتی مانند کشتن و اضرار شدید جسمی یا روانی و انتقال اجباری کودکان به قصد نابودسازی و هدم کلی یا جزیی یک گروه قومی، نژادی، مذهبی و ملی.

نسل کشی قوم توتسی در رواندا و نابودسازی جمعی مسلمانان در جنگ بالکان از نمونه های خونین نابودسازی جمعی در دهه پایانی قرن بیستم بود که واکنش جامعه بین المللی را موجب شد.

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=360