«کاتانگا» در آستانه آزادی از زندان دیوان کیفری بین المللی

در ماه نوامبر، دیوان کیفری بین المللی تصمیم گرفت تا میزان حبس باقی مانده «جرمن کاتانگا» را کاهش دهد. مردم استان «ایتوری» در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو امیدوار هستند که «کاتانگا» بتواند با بازگشت به کنگو در متقاعد ساختن دیگر شورشیان منطقه برای زمین گذاشتن سلاح هایشان نقش آفرینی کند.

دیوان کیفری بین المللی «کاتانگا» را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در روستای «بوگورو» در سال 2003 میلادی، محاکمه و محکوم نموده است. «کاتانگا» پس از بازداشت در سال 2007 به لاهه تحویل داده شد و سرانجام در سال 2014 میلادی به دوازده سال زندان محکوم گشت در حالیکه تا آن زمان نیز در بازداشتگاه دیوان به سر می برد. در نیمه ماه نوامبر، شعبه تجدید نظر دیوان تصمیم به کاهش میزان مجازات محکوم علیه گرفت. بر این اساس «کاتانگا» در نیمه ژانویه 2016 میلادی آزاد خواهد شد. کاتانگاه در اظهاراتی خطاب به دیوان اعلام کرده بود که قصد دارد به کنگو بازگردد تا در کنار خانواده اش زندگی کرده و کشاورزی کند.

انتظارات از «کاتانگا» در منطقه شرق کنگو، جایی که وی رهبری «جبهه مقاومت میهنی» ایتوری را بر عهده داشته، بسیار می باشد. به گفته یکی از ساکنان جوان منطقه « با وجود آنجه که کاتانگا انجام داده است، وی مجازاتش را تحمل کرده و هزینه اعمالش را پرداخت کرده است. اکنون زمانی است برای یک تغییر به سمت آینده ای بهتر برای همگان». رییس گروه های جامعه مدنی منطقه ایتوری نیز عنوان داشته که مانعی برای بازگشت «کاتانگا» به منطقه و زندگی در جوامع قبلیه ای ایتوری که این روزها در همزیستی با یکدیگر به سر می برند وجود ندارد. جوامعی که درگیری میان آن ها زمینه ساز برافروخته شدن آتش جنگ میان ایشان در سال 2003 شد. 

در آستانه آزادی کاتانگا، «دیده بان حقوق بشر» نیز از دیوان درخواست نموده است تا دلایل آزاد شدن محکوم علیه را به جوامع متاثر شده از جرایم وی توضیح دهد تا شرایط بازگشت وی به کشورش فراهم گردد. بنابر نظر دیده بان حقوق بشر، دیوان نسبت به رصد شرایط امنیتی برای تامین امنیت شهود و قربانیان حاضر در منطقه مسوول می باشد. 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=359