مهر تایید «شورای امنیت» بر نقض حقوق بشر دوستانه توسط «داعش»

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، پانزدهم آگوست، با تصویب قطعنامه (۲۰۱۴)۲۱۷۰، بر نقض گسترده و سازمان یافته حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه توسط گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» و «جبهه النصره» در قلمروی سرزمینی کشور عراق و سوریه تاکید نمود.

«قطعنامه» شورای امنیت با تاکید بر استقلال، حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی عراق و سوریه، با تروریستی دانستن اقدامات گروهک دولت اسلامی و دیگر گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه، تاکید نمود که «تروریسم» در تمامی اشکال خود از شدیدترین تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی می باشد که رفتاری مجرمانه و غیر قابل توجیه است.

«شورای امنیت» در این قطعنامه با تایید بر آنکه بخشی از قلمروی سرزمینی عراق و سوریه در «کنترل» گروه های تروریستی فعال در منطقه است به آثار منفی فعالیت های تروریستی این گروه ها بر وضعیت مردم به خصوص آوارگی میلیون ها شهروند عراقی و سوری اشاره نموده است. 

شورای امنیت ملل متحد با تاکید بر مسوولیت مرتکبان نقض حقوق بشر و «حقوق بشر دوستانه» در عراق و سوریه بر لزوم پاسخ گویی ایشان در قبال جرایم ارتکابی به خصوص در ارتباط با «تعقیب و آزار» اقلیت ها تاکید کرده است. قطعنامه شورای امنیت با تاکید بر «گسترده بودن» و «سازمان یافته» بودن این نقض ها و با اشاره به برخی رفتارهای ناقض قواعد حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه مانند حمله قاصدانه به غیرنظامیان و یا تخریب اماکن مذهبی و فرهنگی از احتمال ارتکاب «جنایت علیه بشریت» نیز سخن رانده است.

قطعنامه شورای امنیت ملل متحد به  وظایف و مسوولیت های بین المللی تمامی دولت ها  در مبارزه با گروه های تروریستی فعال در عراق و سوریه از جمله جلوگیری کردن از استفاده این گروه ها از تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی برای سرباز گیری و یا ممانعت از سفر داوطلبان پیوستن به این گروه های تروریستی، اشاره نموده است تاکید.

شورای امنیت یک «کمیته نظارتی» نیز تشکیل داده است و خواستار ارایه گزارشی طی ۹۰ روز در ارتباط با تهدیدات برخواسته از گروه های تروریستی منطقه و همچنین ارایه راه حل در این باره شده است.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=35