آفریقای جنوبی در مسیر خروج از دیوان کیفری بین المللی

آفریقای جنوبی برای خروج از دیوان کیفری بین المللی برنامه ریزی می کند. این خبری است که معاون یکی از وزیران دولت آفریقای جنوبی اعلام نموده است. این اقدام واکنشی خواهد بود به انتقادات شدیدی که دولت آفریقای جنوبی پس از عدم اجرای دستور ممنوع الخروجی رییس جمهور سودان به هنگام بازدید وی از این کشور با آن ها مواجه شده است. 

کنگره ملی آفریقا که حزب حاکم در آفریقای جنوبی است از طرفداران خروج آفریقای جنوبی از عضویت دیوان می باشد. متعاقب عدم اجرای حکم جلب عمر البشیر از سوی آفریقای جنوبی، دیوان برای بررسی نافرمانی این کشور عضو از دولت آفریقای جنوبی درخواست ارایه توضیحات نموده بود. دولت آفریقای جنوبی نیز برای ارایه توضیحات مهلت خواسته بود که مورد موافقت واقع شد. اکنون مساله خروج از عضویت دیوان از سوی حزب حاکم آفریقای جنوبی به عنوان گزینه پیشنهادی برای پاسخ دهی به دیوان انتخاب شده است.

آفریقای جنوبی در گذشته از حامیان اصلی دیوان کیفری بین المللی بوده است و سابقه ای دراز در پرداختن به موضوعات حقوق کیفری بین المللی داشته است. به هنگام سفر عمر البشیر به آفریقای جنوبی برای شرکت در اجلاسیه سران آفریقا، دادگاه عالی این کشور نیز حکم به ممنوع الخروجی عمر البشیر داد که البته با عدم اجرا از سوی مقامات دولتی مواجه شد. اقدامی که هم نظام قضایی آفریقای جنوبی را به واکنش واداشت و هم دیوان کیفری بین المللی را.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=332