واکنش دادستان دیوان کیفری بین المللی به افزایش خشونت ها در جمهوری آفریقای مرکزی

در پی دریافت گزارش های خبری مبنی بر افزایش درگیری های خشونت آمیز در شهر بانگویی پایتخت «جمهوری آفریقای مرکزی» پس از دوره ای از ثبات و آرامش نسبی، دادستان دیوان کیفری بین المللی در اظهاراتی هشدار آمیز اعلام نمود که وضعیت موجود سبب نگرانی های عمیق شده است چرا که بنابر گزارش های دریافتی خشونت و رفتارهایی که می تواند تشکیل دهنده شدیدترین جرایم داخل در صلاحیت دیوان باشد علیه شهروندان و فعالان فعالیت های نوع دوستانه در حال ارتکاب است.

خانم فاطو بنسودا از تمام طرفین درگیر در این مناقشات به خصوص از اعضای دو گروه انتی-بالاکا ها و و ایکس-سلیکاها درخواست نمود هرچه سریعتر به این درگیری ها و خشونت ها خاتمه دهند. همچنین دادستان دیوان به مرتکبان جرایم بین المللی هشدار داد که رفتارهای مجرمانه ایشان می تواند منتهی به تحقق مسوولیت کیفری نزد دیوان گردد.

خانم دادستان در انتها افزود که دفتر دادستانی دیوان تحولات جمهوری آفریقای مرکزی را در روزها و هفته های آینده از نزدیک رصد خواهد نمود و موارد خشونت و رفتارهای مجرمانه را ثبت و ضبط می نماید تا کسانی را که تحریک به خشونت می کنند را پاسخ گو نماید. به گفته فاطو بنسودا، خشونت راه حل نیست.

جمهوری آفریقای مرکزی که عضو دیوان کیفری بین المللی می باشد تا کنون دو وضعیت را به دیوان ارجاع داده است. یکی در سال 2004 میلادی و دیگری در سال 2012 میلادی. هر دو وضعیت نیز منتهی به آغاز تحقیقات از سوی دادستان دیوان شده است. وضعیت ارجاع شده در سال 2004 میلادی مربوط به خشونت های پس از کودتا بود که در خلال سال های 2002 تا 2003 میلادی جریان داشت. در این خشونت ها جرایم جنسی در صدر رفتارهای مجرمانه صورت گرفته بود. ارجاع سال 2012 میلادی نیز که تاکنون منتهی به پرونده نشده است و در مرحله تحقیقات قرار دارد ناشی از درگیری های قومی و مذهبی میان مسلمانان و مسیحیان بوده است که هنوز نیز به صورت پراکنده ادامه دارد.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=327