متهم شدن فرمانده بوسنیایی به ارتکاب جرایم جنگی

«ناصر اوریک» از فرماندهان ارشد نظامی بوسنی در خلال جنگ بالکان در آغاز دهه نود میلادی بود. وی فرماندهی منطقه شرق «صربرنیتسا» را بر عهده داشت. شهری که تحت حمایت سازمان ملل متحد بود لیکن مورد یورش نظامیان صرب واقع شد و منتهی به «نسل کشی» مسلمانان و کشتار جمعی حدود ۸۰۰۰ مرد مسلمان در آن منطقه شد.

«ناصر اوریک»، ۴۸ ساله، از سوی صربستان متهم به ارتکاب جرایم جنگی به واسطه قتل چند زندانی نظامی صرب بر مبنای «مسوولیت مبتنی بر فرماندهی» شده است. چند ماه پیش دولت سوئیس بر مبنای قرار جلب صادره از سوی صربستان وی را بازداشت نمود لیکن تصمیم گرفت جهت رسیدگی به اتهامات وی را به بوسنی مسترد دارد. 

«اوریک» پیش از این نیز توسط «دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی» مورد محاکمه واقع شده بود لیکن در نهایت تبرئه شد. گشودن پرونده مجدد برای وی خشم قربانیان نسل کشی «صربرنیستا» را فراهم کرده است.

لازم به ذکر است که تاریخ نظام عدالت کیفری بین المللی شاهد موارد پرشماری است که در آن محاکم کیفری برای حفظ ظاهر بی طرفی خود اقدام به محاکمه افراد مختلف از طرفین یک دعوا می کنند تا فقدان سو گیری خود را به نمایش بگذارند بی آنکه شدت جرایم ارتکابی و میزان مسوولیت طرفین یکسان بوده باشد. 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=307