ارجاع نافرمانی سودان به شورای امنیت

«شعبه دوم مقدماتی» دیوان کیفری بین المللی  «نافرمانی» دولت سودان در بازداشت و تحویل «عبدالرحیم محمد حسین»، از سران دولتی سودان، را احراز نمود. بر این اساس، شعبه مقدماتی تصمیم گرفته است تا «عدم همکاری» سودان در اجرای قرارهای دیوان را به «شورای امنیت» سازمان ملل متحد جهت اتخاذ تدابیر مقتضی ارجاع دهد.

شعبه مقدماتی اعلام نموده است که سودان به صورت مستمر از همکاری با دیوان در بازداشت و «تحویل» اتباع خود سرباز زده است و عبدالرحیم حسین نیز علی رغم تحت تعقیب بودن در مسند دولتی خود باقی مانده است.

عبدالرحیم حسین از سال ۲۰۱۲ میلادی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در منطقه دارفور سودان تحت تعقیب دیوان می باشد. وی تاکنون در سمت های وزیر دفاع، وزیر کشور و نماینده ویژه در دارفور مشغول به فعالیت بوده است.

وضعیت دارفور سودان در سال ۲۰۰۵ میلادی از سوی شورای امنیت برای رسیدگی به دیوان کیفری بین المللی ارجاع شد. دیوان تاکنون با صدور قرار جلب علیه برخی از مقامات ارشد دولت سودان، از جمله رییس جمهور این کشور به همراه برخی سران  شبه نظامیان طرفدار دولت خارطوم، نسبت به وقوع جرایم بین المللی در جریان عملیات سرکوب مخالفان رسیدگی نموده است.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=283