احتمال خروج آفریقای جنوبی از دیوان کیفری بین المللی

حاشیه های سفر رییس جمهور سودان، عمر البشیر، به کشور آفریقای جنوبی هنوز ادامه دارد. در تازه ترین این تحولات، دولت آفریقای جنوبی اعلام نموده است که احتمال دارد کشورش از عضویت در «دیوان کیفری بین المللی» خود را خارج سازد.

سفر عمر البشیر به آفریقای جنوبی، جهت شرکت در «نشست سران اتحادیه آفریقا» صورت پذیرفت. عمر البشیر که تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی است، آفریقای جنوبی را در حالی ترک نمود که یکی از دادگاه های آن کشور در ابتدا حکم به ممنوع الخروجی وی و سپس بازداشت وی نموده بود. امری که اگرچه محقق نشد لیکن سبب بروز تنش میان مقامات دولتی و قضایی این کشور عضو دیوان کیفری بین المللی گشت.

بنابر اعلام رسانه ها، یکی از مقامات دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده است کشورش علی رغم پایبندی جدی به تعهدات بین المللی خود، عضویت در دیوان را به عنوان «آخرین چاره» مورد بازبینی قرار می دهد. به گفته این مقام، دیوان کیفری بین المللی می بایست آگاه بوده باشد که اجرای قرار جلب عمرالبشیر به نقض تعهدات این دولت نزد اتحادیه آفریقا می انجامیده است و بنابراین لازم بوده است که دیوان نیز با حسن نیت به مشورت با این کشور می پرداخته است.

این مقام دولتی البته افزوده است خروج از دیوان زمانی محقق می شود که تمام راه حل های دیگر برای حل چالش های موجود میان دیوان و آفریقای جنوبی به انجام نرسد. تلاش برای اصلاح اساسنامه جهت واضح سازی حدود تعهدات دیوان نسبت به دولت های عضو، جهت مشورت نمودن و همکاری با ایشان از جمله مواردی است که دولت آفریقای جنوبی در این راستا در دستور کار خود قرار داده است. 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=281