مخالفت با گشایش دادگاه ناتاگاندا در کنگو

«ریاست» دیوان کیفری بین المللی تصمیم به برگزاری جلسه استماع «اظهارات آغازین» پرونده «ناتاگاندا» در مقر دیوان کیفری بین المللی در لاهه هلند نمود. پیش از این شعبه مقدماتی رسیدگی کننده به پرونده ناتاگاندا، به ریاست دیوان توصیه نموده بود تا جلسه اظهارات آغازین دادرسی ناتاگاندا در شهر «بونیه» در کشور کنگو برگزار شود.

«شعبه مقدماتی» هدف از این توصیه را نزدیک ساختن فرایند دادرسی دیوان به قربانیان و جامعه متاثر از جرایم ارتکابی عنوان کرده بود. ریاست دیوان، متعاقب این توصیه و پیشنهاد، با مقامات کشور کنگو و شعبه دادرسی و همچنین دفتر دادستانی و دبیرخانه دیوان جهت تصمیم گیری رایزنی نمود.

ریاست دیوان در تصمیم خود با اشاره به آنکه برگزاری جلسه دادرسی در جامعه محلی می تواند علاوه بر نزدیک ساختن فرایند دادرسی به جامعه متاثر از جرایم واقع شده، به برداشت و فهم بهتر از دیوان نیز کمک نماید بر وجود همکاری های لازم از سوی مقامات کشور کنگو نیز تاکید نمود.

با این حال، ریاست دیوان این پیشنهاد را رد نمود. دلایل مورد استناد ریاست دیوان عبارتند از:  عواقب احتمالی ناشی از برگزاری این جلسه در کشور کنگو  که متوجه امنیت و آسایش شاهدان و قربانیان خواهد بود، هزینه مالی قابل ملاحظه جهت برگزاری دادگاه و تمهید مقدمات آن و اظهار صریح برخی از قربانیان مبنی بر عدم علاقه مندی به دیدن متهم به دلیل زنده شدن رنج ها و آلام پیشین.

ناتاگاندا که از سران یکی از گروه های شورشی در منطقه «ایتوری» کنگو می باشد متهم به ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت است. جلسه دادرسی وی که هم اکنون در بازداشتگاه دیوان می باشد ماه آیندی میلادی برگزار خواهد شد.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=275