آغاز عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین المللی

با فرارسیدن اول آپریل سال ۲۰۱۵ میلادی و رسیدن به آستانه زمانی لازم ذکر شده در اساسنامه رم جهت لازم الاجرا شدن اساسنامه رم نسبت به اعضای جدید و رسمیت یافتن عضویت ایشان، دولت فلسطین رسما عضو دیوان کیفری بین المللی شده و  صد و بیست و سومین دولت عضو دیوان گشت.

به همین مناسبت طی مراسمی در مقر دیوان در لاهه هلند، معاون اول ریاست دیوان نسخه ای از «اساسنامه رم»  را به وزیر امور خارجه دولت فلسطین، دکتر ریاض الملکی، هدیه نمود. در این مراسم که جهت گرامی داشت پیوستن دولت فلسطین به دیوان برگزار شد، رییس مجمع دول عضو دیوان، رییس دبیرخانه، معاون دادستان و تنی چند از دادرسان دیوان حضور داشتند.

معاون ریاست دیوان، خانم اوزاکی، در سخنانی طی این نشست ابراز داشت که الحاق فلسطین گام نخست است و آغازی است بر حقوق و همچنین تعهداتی که بر ذمه دولت فلسطین می باشد. وزیر امور خارجه فلسطین نیز اعلام داشت با عضویت فلسطین در دیوان جهان یک گام به پایان بخشیدن به دوران بی عدالتی و بی کیفری نزدیک شده است.

لازم به ذکر است دولت فلسطین در اخرین روز سال ۲۰۱۴ میلادی اساسنامه رم را امضا نمود و سند تصویب آن را در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی نزد دبیرکل سازمان ملل تودیع نمود.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=237