بیانیه دادستان دیوان به مناسبت روز بین المللی مقابله با استفاده از کودک سربازان

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم بنسودا، به مناسبت فرارسیدن «روز بین المللی مقابله با استفاده از کودک سربازان» بیانیه ای صادر نمود. دادستان دیوان با اشاره به آنکه هزاران کودک در سرتاسر جهان هنوز نیز به عنوان «کودک سرباز» مورد استفاده قرار گرفته و تحت تاثیر وحشت ناشی از جنگ هستند،‌عنوان نمود که کودکی این کودکان به جای آنکه مملو از آرامش و نشاط، بازی و یادگیری باشد از آموزش گرفتن برای کشتن، تجاوز و غارت کردن و کارهای بدنی سنگین ساخته شده است.

دادستان دیوان در ادامه بیان می دارد که کودکان با کشانده شدن به مناطق جنگی، مجبور می شوند برای زنده ماندن خود، دیگران را نابود بسازند و همچنین مجبور هستند که شاهد رفتارهای خشن غیرقابل توصیفی باشند که نسبت به دیگران اعم از زن و مرد و حتی اعضای خانواده خودشان نیز صورت می پذیرد. قربانی رفتارهای جنسی بودن نیز از دیگر مواردی است که بنابر گفته دادستان دیوان کودک سربازان نسبت به آن دچار هستند.

خانم بنسودا، با اشاره به آنکه در اساسنامه رم به خدمت گرفتن کودکان زیر ۱۵ سال چه به اجبار باشد و چه به صورت داوطلبانه وجاهت قانونی ندارد تصریح می کند که آنانی که کودکان را در منازعات به خدمت می گیرند مرتکب جرایم شدیدی می شوند که می بایست پاسخ گو رفتار خود باشند.

دادستان دیوان در فراز پایانی بیان خود با اشاره به آنکه «جرم علیه کودکان جرم علیه تمام بشریت است» تاکید می کند که در این روز بین المللی، جامعه جهانی این تعهد را بر ذمه می گیرد تا تلاش ها خود را بازسازی کند تا از وقوع این جرم علیه کودکان جلوگیری نماید. به گفته دادستان، این تنها یک وظیفه اخلاقی و یا تعهد معاهده ای نمی باشد بلکه ضرورتی است برای موفقیت نسل آینده.



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=216